Fotoğraf ve Minyatür Atölyesi: İki ve Üç Boyut Üzerine Araştırmalar Yaz Kampı

26/08/2019 - 08/09/2019

Tarih:

26 Ağustos - 8 Eylül 2019 (Köy'e geliş 25 Ağustos, Köy'den ayrılış 8 Eylül)

Amaç:

Bu atölye, Murat Germen ve Onur Özen yürütücülüğünde gerçekleşecek olan fotoğraf atölyesi ile Cansu Çakar tarafından yürütülecek minyatür atölyesinin ortaklaşa çalışmasıyla Nesin Sanat Köyü’ne yerleştirilmesi planlanan üç boyutlu bir yapıt tasarımını amaçlamaktadır. Fotoğrafın iki boyutlu gösterimine alternatif bir ifade olarak minyatür, minyatürün iki boyutlu, kendine has perspektif yapısına alternatif bir ifade olarak fotoğraf, karşılaştırılmalı ele alınarak farklı görme biçimleri üzerine tartışma ortamı oluşturacaktır.

Hedef Kitle:

Fotoğrafı bir araç, vesile gibi kullanarak özbenliğini sorgulamak, rahatlatmak isteyen herhangi bir birey katılım yapabilir. Birçok farklı yaş ve mesleki disiplinden katılımcı olması tartışma ortamının zenginliğini artıracaktır. Amaç tek taraflı bir aktarımdan çok içeriği beraber üretmek, yapıcı eleştiri üzerine kurulu bir münazara ortamı yaratmak, bireysel iştirak ile müştereklerimizi buluşturduğumuz bir zemin yaratmak.

Ücret:

Yaz Kampı ücreti, dört öğün yemek, konaklama, dersler ve her türlü temel ihtiyaçlar dahil çadırlar için 1905 TL, koğuşlar için 2505 TL'dir. Geziler ücrete dahil değildir.

Kontenjan:

30 kişi.

İletişim Kişisi:

Aycan Şahin - aycansahin@nesinvakfi.org

Başvuru:

Belli aralıklarla başvurular değerlendirilir ve sonuçlar e-postayla iletilir.

Kayıt Uyarı:

Başvuru sonucunuz başvurduğunuz tarihten itibaren 15 gün içerisinde e-posta yoluyla iletilecektir. Ödeme ve kayıtla ilgili tüm işlemler başvurunuz kabul edildikten sonra yapılacaktır.

Eğitimciler:

Program:

İçerik:

Nesin Sanat Köyü Fotoğraf Atölyesi: Fotoğrafı boyutlandırmak – Murat Germen / Onur Özen

Fotoğraf aslen ikiboyutlu gösterim üzerinden aktarım yapabileceğiniz bir görsel yaratı alanı. Fotoğraf halihazırda zaten güçlü bir görsel dil; gerek belgesel gerekse de kurgusal içeriklerin yapılabiliyor olması, bir yandan salt estetiğe dayanan diğer yandan da güçlü mesajlar taşıyabilen eserlerin üretilebileceği bir alan. Diğer yandan; fotografik baskının ikiboyutlu, yalın kat olmasının yol açtığı bir tektürelliğe (homojenlik) sahip olduğunu, çeşitli katmanlandırma ve üçboyutlandırma eylemlerinin ise fazladan bir öyküsellik oluşturabildiğini ya da eseri oluşturan bileşenlerin farklı dizilimlerle okunmasına yol açabildiğini unutmamak gerekir.

Bu atölye fotoğrafın kendinden menkul ikiboyutlu gösterimine alternatif ifade ve algı biçimleri getirme süreci olarak görülebilir. Fotografik temsile katmanlar / boyutlar eklemenin izleyicinin algısını geliştirmek, çeşitlendirmek veya artırmakta bir faydası olup olmayacağını hep birlikte deneyip göreceğiz. Bu süreçte, 2 sene önce gerçekleşen fotoğraf kitabı maketi atölyesinde olduğu gibi, Nesin köylerinde yaşanan tecrübelerin ve çeşitli öğrenim süreçlerinin farklı boyutlarının belgelenmesi söz konusu olacak. Katılımcılar ilgi duydukları fotoğraflama konularına yönlendirilecek, herkes üstüne düşen fotoğraf çalışmasını bitirdikten sonra ortaya çıkan fotoğraflardan baskılar alınacak ve üçboyutlu, heykelimsi büyükçe bir fotoğraf yerleştirmesi ortaklaşa olarak üretilecek. Ortaya çıkan kolektif eserin köyde yerleşik olarak durması amaçlandığından, katılımcılar atölye bitiminde arkalarından daha sonraki nesillerin görebileceği kalıcı bir yapıt bırakma şansı edinecekler.

Fotoğraflar ortaya çıktıktan sonra ise, bunları kendi ellerimizle ortaklaşa üreteceğimiz bir yerleştirmeye, heykele dönüştüreceğiz. Burada amaç:

– öyküsel bir potansiyele sahip fotoğraf serileri ve dizilendirmeleri yaratmak;
– fotografik imgenin öznel ve nesnel anlatım / aktarım gücü hakkında farkındalık yaratmak;
– fotoğrafları tekil ölçekte “şirin” imgeler olarak değil de ortak kültürel tarihimize not düştüğümüz bir kişisel proje serisi olarak üretmeye alışmak;
– fotoğrafın temel niteliğindeki erken dönem külliyatının ve onunla birlikte gelen teorik diskurun arasındaki vazgeçilmez bağı, güncel fotoğraf üretiminde referans, örnek, ilham kaynağı olarak kullanmayı hatırlamak ve revaçta olan görsel dillerin esiri olmadan olabildiğince kendine has bir içerik üretmek;
– çoğaltılabilir bir mecra olan fotoğrafın içsel yapısına farklı bir mevcudiyet getirerek ortaya tek edisyonlu bir eser çıkarmak,
– son olarak da; kendi kişisel tarihinize, içinize sinen yerleşik bir yaratı bırakmak…

Atölye çalışması için bir önkoşul düşünülmedi; fotoğrafı bir araç, vesile gibi kullanarak özbenliğini sorgulamak, rahatlatmak isteyen herhangi bir birey katılım yapabilir. Birçok farklı yaş ve mesleki disiplinden katılımcı olması tartışma ortamının zenginliğini artıracaktır. Amaç tek taraflı bir aktarımdan çok içeriği beraber üretmek, yapıcı eleştiri üzerine kurulu bir münazara ortamı yaratmak, bireysel iştirak ile müştereklerimizi buluşturduğumuz bir zemin yaratmak.

Gereksinimler:
-Mümkünse fotoğraf makinesi, değilse en azından bir adet kameralı akıllı telefon.
-Katılımcıların kendi dizüstü bilgisayarları varsa onu yanlarında getirmeleri önerilir.
-Fotoğraf yerleştirmesini inşa edebilmek için yazıcı, kâğıt, karton, ahşap konstrüksiyon çıtaları / sopaları / çubukları, maket bıçağı / falçata, bolca yapıştırıcı, silikon tabancası, güçlü çift taraflı yapıştırıcı (kırmızı bantlı) çekiç, çivi, raptiye, zımba, ip, vb.

Nesin Sanat Köyü Minyatür Atölyesi : Atölyenin odağında minyatür – Cansu Çakar

Minyatür sanatı genellikle kitap sanatlarında karşılaştığımız kâğıt üzerine su bazlı boya ve fırça ile uygulanan resimleme sanatıdır. Bilginin görsel tasarımı kendine has bir perspektif ve boyutlandırma ile biçimlendirilir. Kâğıt üzerinde ön planda olanların alt tarafa, geridekilerin ise üst tarafa yerleştirilmesiyle katları alttan üste doğru açan kompozisyonlar bilginin hiyerarşisine göre şekillenir. Minyatür ’ün en önemli özelliklerinden birisi, anlatılmak istenen konunun eksiksiz olarak aktarılmasıdır. Ayrıca uygulayıcının bilgiye dair kişisel yorumu ve soyutlama algısı da minyatür sanatına has form ve imgeleri ortaya çıkarır. Sayfalar birbiri üzerine katlandıkça imgeler ve tasarlanan bilgi meydana çıkar.

Minyatür sanatının temel malzemesi olan kâğıt ile tasarlanan bilgiye ait soyutlama tekniği arasında bir uyum vardır. Doğada yüzeyler kâğıt gibi katlanıp açılır ve kâğıt kıvrıldığında sonsuz çeşitlikte form yaratabilir. Her kıvrım kendi üzerine katlandığı gibi katlarını sürekli açandır da. Kitap sanatlarında katlama teknikleri çokça kullanılır. Ciltteki her bir kıvrım ayrı bir bilgiye sahiptir, birbiri üzerine katlanan kıvrımlar her seferinde yeni şeylerle, imge, duygu ve düşüncelerle yeni bir form yaratır.

Atölye süresince yapılacak çalışmalar;
-Kâğıt üzerine su bazlı boya ve fırça pratiği
-Bilginin tasarımı ve grafik soyutlama teknikleri
-Kâğıt yüzeyindeki ikiboyutlu gösterim tekniğinin kâğıdın katlanma ve katlarını açma pratiği ile ilişkilendirilmesi sonucu üçboyutlu anlatım deneyimi 
– Farklı sanatçıların alakalı örnek çalışmalarının minyatürde soyutlama ve imgelemede katları açma konuları üzerinden incelenmesi