26 Ağustos - 1 Eylül 2024 (Köy'e geliş 25 Ağustos, Köy'den ayrılış 1 Eylül)
Tarih insanların yaşadıkları toplumları ve zamanı anlama, etkileme ve değiştirme çabalarına hep tanık oldu. Sanayi toplumuyla bu anlama çabasının disiplini “sosyoloji” oldu. Bugün de içinde yaşadığımız zaman ve toplumlarda “dönüşüm” temel bir öneme sahip. Ancak zaman değişirken, kavramlarımız eskiyor, siyasetimiz de eskiyor. Bu yüzden yaşadığımız toplumları anlamak ve kendimizi anlamlandırmak yerine esas olarak kendimizi korumaya almaya, “ötekilere” karşı pozisyon almaya, cemaatlerimize kapanmaya çalışıyoruz; öfke, nefret ve kutuplaşma sıradanlaşıyor. Oysa içinde yaşadığımız toplumu tepeden tırnağa her şeyiyle anlamak mümkün olmasa bile, ona başka gözle, daha soğukkanlı ama hissederek bakmak mümkün.
Programdaki derslerde teoriler ezberlemeyi değil, yaşayan bir disiplin vasıtasıyla insanın hem kendine, hem de başkalarına karşı yabancılaşmasını ortadan kaldırmaya katkıda bulunabilecek bir faaliyet yürütmek amaçlanıyor. Ancak aynı zamanda bu bilgi ve tecrübe vasıtasıyla, toplumun içinde farklı bir duyarlılıkla durmak ve toplumla birlikte interaktif bir ilişki kurmak için kültürel sermayenin geliştirilmesi amaçlanıyor.
Dersler, bir yandan sosyolojinin farklı alanlarıyla tanışmak ve bu alanlarda derinleşmek isteyen üniversite öğrencilerine dönüktür. Dersler bu öğrencilere paket halinde toplam bilgiyi sunmaktan ziyade; söz konusu alanlarda onların önünde kanallar açmayı hedefler. Diğer yandan, STK`larda ya da toplum hizmetleri, gönüllü faaliyetler gibi alanlarda çalışacak veya bu alanlara ilgi duyan üniversite öğrencileri için de dersler fayda sağlar. Öncelikli olarak yeni başvurular değerlendirilecektir.
30 kişi.
Çiğdem Şahin - cigdemsahin@nesinkoyleri.org
Başvurunuz ulaştığında, başvurunuzu aldığımıza dair bir onay mesajı göndereceğiz. Eğer üç dört gün içinde mesaj almamışsanız lütfen bir daha yazın, başvurunuz muhtemelen elimize geçmemiştir.
Başvuru formuBaşvurular toplu olarak değerlendirilecektir. Başvuru sonucunuz yaklaşık 1 ay sonra e-posta yoluyla iletilecektir. Ödeme ve kayıtla ilgili tüm işlemler başvurunuz kabul edildikten sonra yapılacaktır.
Eğitmenler: Ferhat Kentel, Kenan Çayır, Sezai Ozan Zeybek
Program
Dersler, “Kendi üzerine düşünen toplum ve sosyoloji”; “Kendi üzerine düşünen toplum ve ekoloji”; “Gruplararası ilişkiler ve ayrımcılık” olmak üzere üç başlık altında paralel biçimde yürütülecektir.
Başlık: Kendi üzerine düşünen toplum ve sosyoloji
Eğitmen: Prof. Dr. Ferhat Kentel
Kurum: Tam bağımsız sosyolog
İçerik: Klasik olarak sosyoloji modern toplumun hareketini ve düzenini anlamaya çalıştı. Modernliğin “bilimselliği” sosyolojiyi de etkiledi; sosyoloji modernliğin “kurucu” dili oldu. Oysa bugün modernliğin insanı adeta “tanrı” konumuna getirerek kurduğu yapılar sarsılıyor. Deneme-yanılmalarla, el yordamıyla toplumlar giderek daha çok konuşmaya başlıyor ve sosyolojinin sınırlarını zorluyor. Ezberlerimiz bozuluyor; eski kavramlarımız artık işe yaramaz hale geliyor ve daha önce düşünmediğimiz, hayal bile edemediğimiz yeni toplumsallıklar, kimlikler, içiçe geçmeler ve kavramlar hayatımıza giriyor. Bu ders, işte bu yoğun dönüşümü, “eskiyi” ve “yeniyi”, geleneği ve modernliği, sınıfları ve kültürel kimlikleri, yenilenmek zorunda olan sosyolojik düşünme yolları eşliğinde, “birlikte düşünmeyi” amaçlıyor ve şu alt başlıkları içeriyor: “Modernleşme ve sosyoloji arasındaki ilişki”, “Modernite ve gündelik hayat”, “Duygu sosyolojisi çerçevesinden kimlikler ve yeni sosyal hareketler”.
Başlık: Ekonomi ve Ekoloji
Eğitmen: Doç. Dr. Sezai Ozan Zeybek
Kurum: Technische Universität, Berlin
İçerik: Ekoloji ve çevre tartışmaları dünyada giderek daha fazla ağırlık kazanıyor. İklim değişikliği, yaban hayatın tahribatı, bedenimizde biriken kimyasallar, antibiyotik direnci geliştiren mikroplar (BM’ye göre insanlığı tehdit eden en büyük üç riskten biri), giderek artan enerji ihtiyacı, kirlilik, buzulların erimesi gibi meseleler, insanlığın bir bütün olarak bazı önemli dönüşümlerin eşiğinde olduğuna işaret ediyor. Derste, sosyolojik düşünme pratiklerinin bu sorunlar karşısında bize ne öğretebileceği üstünde duruluyor; ekolojinin sosyolojisi yapılıyor. Şu alt başlıklar ele alınıyor: “politik ekoloji”, ”ekonomideki ayrımcı düşünce kalıpları”, ”insan olmayan varlıklarla ilişkiler”.
Başlık: Gruplararası ilişkiler ve ayrımcılık
Eğitmen: Prof. Dr. Kenan Çayır
Kurum: İstanbul Bilgi Üniversitesi
İçerik: Son yıllarda Türkiye önemli bir dönüşüm sürecinden geçiyor. Farklı etnik, dinsel, cinsel yönelim temelli grupların tanınma ve eşitlik talep etmeye başladığı bu süreç iki potansiyeli barındırıyor. Bir yanda hâkim ve azınlıklaştırılmış gruplararasındaki gerilimlerin artma potansiyeli bulunuyor; öte yanda ise sorunları daha açıkça konuşabilme ve çözüm geliştirebilme. Bu süreci daha iyi anlamak için gruplararası ilişkilerin teorisi kadar, önyargı, kalıpyargı ve ayrımcılık gibi kavramları da anlamak gerekiyor. Bu ders, farklı gruplar temelinde ayrımcılık sorununun nasıl ortaya çıktığını hem Türkiye hem dünya bağlamında ele almayı amaçlıyor.
Saat | 26.Ağu | 27.Ağu | 29.Ağu | 30.Eyl | 31 / 09 | 1.Eyl |
09:00-11:00 | Tanışma | Gruplararası ilişkiler -temel kavramlar | Gündelik hayat /Duyguların sosyolojisi (1) | Ayrımcılık/Teorik yaklaşımlar | Ayrımcılıkla mücadele yöntemleri | (10.00) Bundan sonrası, yol haritası… |
11:30-13:00 | Programın tanıtımı/Sosyolojik düşünmek | Klasik sosyolojik düşünce: Durkheim, Marx, Weber | Onu mu alsam bunu mu alsam? Seçmenin ideolojisi | Gündelik hayat /Duyguların sosyolojisi (2) | Demokrasi ve İklim | Değerlendirme |
16:30-18:00 | Dünya hali | Bir Sayı Neler Anlatır?/Büyüme Ekonomisi | Hakim / madun gruplar | Direniş modelleri | Cemaatçilikler ve totalitarizm | |
21:00-22:30 | Serbest zaman | Etkinlik | Belgesel | Etkinlik | Serbest zaman |
Okuma Lisesi
Ferhat Kentel
Klasik sosyolojiye bakmak
01) E. P. Thompson, The Making of the English Working Class, Vintage Books, New York,
(chapter XI. The Transforming Power of the Cross, i. Moral Machinery 350-374). (Türkçesine ulaşılabilir)
Modern toplum- ulus-devlet
02) Zygmunt Bauman, “Gamekeepers turned gardeners”, “Educating people”, “The fall of legislator”, “The rise of interpreter”, Legislators and interpreters, Cambridge, UK : Polity Press , 1989, (pp. 1-80). (Türkçesi var: Yasa koyucular ve yorumcular)
03) Michel de Certeau, “Believing and Making People Believe”, The Practice of Everyday Life, Univ. of California Press, 1984, pp. 177-189. (Türkçesi var: Gündelik hayatın keşfi)
04) Şerif Mardin, “Islam in Mass Society: Harmony Versus Polarization” in M. Heper & A. Evin (eds), Politics in the Third Turkish Republic, Oxford, Westview Press, 1994, pp. 161-168.
05) Deniz Kandiyoti, “Gendering the Modern: On Missing Dimensions in the Study of Turkish Modernity” in S. Bozdoğan and R. Kasaba (eds.) Rethinking Modernity and National Identity in Turkey (Univ. of Washington Press, 1997)
Gündelik hayat – Yeni sosyal hareketler
06) Michel de Certeau, “General Introduction”, The Practice of Everyday Life, Univ. of California Press, 1984, pp. xi – xxiv.
07) Michel de Certeau, “Walking in the City”, The Practice of Everyday Life, Univ. of California Press, 1984, pp. 91-110.
08) David Harvey; “Class relations, Social Justice, and the Political Geography of Difference”, Justice, Nature and the Geography of Difference, Cambridge, Mass.: Blackwell Publishers, 1999, pp.334-365.
Duygularla tarih ve yeni cemaatçilikler
09) Paola Bacchetta, “‘Producing’ the Hindu nationalist city: The RSS and its women’s wing / Hindu nationalism in Ahmedabad, Gujarat”, Symposium ‘Making Sense in the City’, 17-20 December 2006, Ghent.
10) Marci D. Cottingham, “Theorizing emotional capital”, Published online: Springerlink.com, 11 September 2016, pp. 451-470.
11) Emilio Gentile, “A never-never religion, a substitute for religion, or a new religion?”, Politics as Religion, Princeton University Press, 2006, p. 1-15.
12) Emilio Gentile, “The Sacralisation of Politics: Definitions, Interpretations and Reflections on the Question of Secular Religion and Totalitarianism”, Totalitarian Movements and Political Religions, Vo. 1, No. 1, Summer 2000, pp. 18-55.
Kenan Çayır
Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar kitabındaki 1-2-6-7-20-21. bölümleri okuyabilirsiniz. Kitaba şu linkten ulaşabilirsiniz.
https://secbir.org/wp-content/uploads/2020/03/Ayrimcilik-%C3%87ok-Boyutlu-Yakla%C5%9F%C4%B1mlar.pdf
Ozan Zeybek
Çevrimiçi Kaynaklar:
Çalışma hayatı: https://www.birikimdergisi.com/guncel-yazilar/918/gereksiz-isler-olgusu-uzerine#.XVajsy17GRs
Türkiye’deki olası gıda krizi ve iklim değişikliği verileri: https://beyond.istanbul/kapıdaki-gıda-krizi-türkiyenin-yumuşak-karnı-a0984524f3b5
Mutsuz Yemekler yazı dizisi: https://yesilgazete.org/blog/2017/02/21/mutsuz-yemekler-1-michael-pollan/
Belgesel: Michael Moore (2018). Fahrenheit 11/9: https://watchdocumentaries.com/fahrenheit-119/
Belgesel: Seeds of Freedom (2012). http://www.seedsoffreedom.info/watch-the-film/watch-the-film-english/
Belgesel: The Lightbulb Conspiracy (2010). https://www.youtube.com/watch?v=BWJC5ieUAe4
Kitaplar, Makaleleler
Astra Taylor (2019) Democracy May Not Exist, But We’ll Miss It When It’s Gone.
Thomas Piketty (2014). “Yirmi Birinci Yüzyılda Kapital.”
Andreas Malm (2021). How to Blow Up a Pipeline.
TÜİK’in açıklamasına göre “hissedilen enflasyon” %129. Nitekim biz de yemek ve maaş enflasyonunu o civarda hissediyoruz. Bu yüzden birkaç ay sonrasının fiyatlarını belirlemekte çok zorlanıyoruz (ve hatta utanıyoruz). Katılımcılarımızı rahatlatmak için erken ödemelerde indirim yaptık. Aylık program ücretlerini aşağıdaki tablodan görebilirsiniz.
Ay | Çadır konaklaması | Koğuş konaklaması |
---|---|---|
Temmuz | ₺7.211 | ₺9.062 |