25 - 30 Temmuz 2022. (Köy'e geliş 24 Temmuz, Köy'den ayrılış 30 Temmuz'dur.)
Birçok düşünür tarafından 20. Yüzyıl’ın en etkili filozofu olarak kabul edilen Wittgenstein’ı bu derece etkili kılan, sadece dile getirdikleri değil, bunları üretirken izlediği sancılı düşünce tarzı ve bunları dile getirme yöntemidir. Özellikle geç dönem eserlerinin satır aralarında, yanıtlarının peşine düştüğü problemlere ilişkin samimi kaygıyı izleyebiliriz. Sahici ve kaygılı bir arayışa eşlik eden ve okurlarının işini güçleştiren üslubu kimi zaman ürkütücü olsa da felsefesine yönelik ilgi, sahiciliğinin yarattığı merakın daha baskın geldiğini gösteriyor. Ona bu derece etkili olma gücünü verenin, felsefenin yakın zamanda yaşadığı dönüşümlerin düşünsel motivasyonunu önemli ölçüde onun fikirlerinden alıyor olmasının yanı sıra, eserlerinde tüm karmaşasıyla sergilemekten çekinmediği samimi anlama çabası olduğunu söyleyebiliriz. Tam da bu nedenle, yarattığı etki söz söylediği alanın sınırlarını aşarak ahlaktan politikaya, sinemadan edebiyata, çağdaş plastik sanatlardan müziğe değin geniş bir alanda karşılık bulur. Wittgenstein felsefesinden etkilenen ve bu etkiyi eserlerinde izleyebileceğimiz oldukça bilindik edebiyatçılardan, yönetmenlerden, müzisyenlerinden oluşan uzunca bir liste oluşturulabilir. Bu sebeple Wittgenstein’ı anlamaya çalışmak—felsefe tarihindeki pek çok önemi figür gibi—bir filozofun fikirlerini anlamaya çalışmanın ötesine geçerek bir dönemin düşünce dünyasına girmeye çalışmak anlamına gelir ve bu sebeple anlamlıdır.
Bu yaz kampının temel amacı, Wittgenstein’ı bu derece etkili bir figür kılanın ne olduğunu beraberce anlamaya çalışmaktır. Bunun için Wittgenstein felsefesinin temel iddiaları, birbirleriyle ve çağının düşünsel arka planıyla ilişki içerisinde sistematik bir şekilde ele alınacaktır.
Yaz kampı, üniversite öğrencisi veya üniversite mezunu olan, Wittgenstein felsefesine yönelik ilgisi/merakı olan herkesin katılımına açıktır. Katılmak isteyenlerin başvuru formunda Wittgenstein felsefesine yönelik ilgilerini/meraklarını dile getirdikleri yaklaşık 300 sözcük uzunluğundaki bir metin göndermeleri beklenmektedir. Yaz kampı için bir ön hazırlık koşulu yoktur ancak yaz kampına katılım sırasında Wittgenstein’ın aşağıda belirtilen temel eserlerinin bulundurulması dersin takip edilmesini kolaylaştıracaktır. Bunun yanı sıra aşağıda Wittgenstein felsefesini konu alan temel bazı eserlerden oluşan küçük bir liste yer almaktadır, bu listedeki eserler katılımcılar için tavsiye niteliğindedir.
Kampın ücreti, dört öğün yemek, konaklama, dersler ve her türlü temel ihtiyaçlar dahildir. Kampın koğuş ücreti 2925 TL, çadır ücreti 2225 TL'dir.
25 kişi.
Çiğdem Şahin - cigdemsahin@nesinkoyleri.org
Başvurunuz ulaştığında, başvurunuzu aldığımıza dair bir onay mesajı göndereceğiz. Eğer üç dört gün içinde mesaj almamışsanız lütfen bir daha yazın, başvurunuz muhtemelen elimize geçmemiştir.
Başvuru formuBaşvurular toplu olarak değerlendirilecektir. Başvuru sonucunuz yaklaşık 1 ay sonra e-posta yoluyla iletilecektir. Ödeme ve kayıtla ilgili tüm işlemler başvurunuz kabul edildikten sonra yapılacaktır.
Program
25.Tem | 26.Tem | 27.Tem | 28.Tem | 29.Tem | |
09.30 – 11.30 | Tanışma, Giriş, Program tanıtımı | Tractatus: Resim Kuramı (SO) | Mantıksal Analizden Gündelik Dil Analizine: 20. Yüzyıl Analitik felsefesinde Wittgenstein (CK) | Felsefi Soruşturmalar 3: Özel Dilin Olmazlığı (ÖA) | Çağdaş Düşüncede Wittgenstein: Dil Oyunları ve Paradigmalar (Thomas Kuhn) (ÖA) |
14.30 – 17.00 | Öz-yıkım Laboratuvarı: Viyana (UM) | Mantıkçı Pozitivizm ve Wittgenstein (CK) | Dil oyunları (ÖA) | Wittgenstein’da Etik ve Estetik 1 (SO) | Çağdaş Düşüncede Wittgenstein: Eleştiriler (CK) |
17.15 – 19.15 | Russell, Frege ve Wittgenstein (BG) | Geçiş dönemi (UM) | Kesinlik Üzerine: Menteşe Epistemoloji (UM) | Wittgenstein’da Etik ve Estetik 2 (SO) | Değerlendirme |
21.30 – 23.00 | Serbest Zaman | Film Gösterimi | Serbest Zaman | Film Gösterimi |
(SO): Doç. Dr. Sibel Oktar Thomas – Özyeğin Üniversitesi
(BG): Prof. Dr. H. Bülent Gözkan – Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi
(ÖA): Doç. Dr. Ömer Faik Anlı – Ankara Üniversitesi
(CK): Doç. Dr. M. Cem Kamözüt – Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi
(UM): Dr. Umut Morkoç – Adıyaman Üniversitesi
Birincil Kaynaklar:
Wittgenstein, L. (2005), Tractatus Logico-Philosophicus, çev. Oruç Aruoba, İstanbul: Metis Yay.
Wittgenstein, L. (2007), Felsefi Soruşturmalar, çev. Haluk Barışcan, İstanbul: Metis Yayınları.
Wittgenstein, L. (2009), Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer, çev. Doğan Şahiner, İstanbul: Metis Yayınları.
Tavsiye Edilen Kaynaklar:
Pears, D. (1985), Wittgenstein, çev. Arda Denkel, İstanbul: Afa Yay.
Monk, R. (2005), Wittgenstein, Dahinin Görevi, Çev.: Berna Kılınçer, Tülin Er, İstanbul: Kabalcı Yay.
Soykan, Ö. N. (2006), Wittgenstein: Yaşamı, Felsefesi ve Yapıtları, İstanbul: MVT Yay.
Utku, A. (2009), Ludwig Wittgenstein: Erken Döneminde Dilin sınırları ve Felsefe, İstanbul: Doğu Batı Yay.
Grayling, A. C. (2016), Wittgenstein, çev. Elif Derviş, İstanbul: Dost Kitabevi.