Bu atölye, katılımcıların 3 farklı modüle dahil olarak her modülde farklı mekânsal deneme/düşünme biçimleri (Zaman, Ölçek, Bakış) geliştirmelerini amaçlar. Bir karşılaşma durumu olarak atölye, melez/alternatif kavrayışlar aracılığıyla anlamayı, anlarken yapmayı hedefler. Atölye modülleri, PARÇA-BÜTÜN ilişkilerini farklı yöntem ve araçlarla sorgulayan günlük parçalı üretimler kurgular. Her günün sonunda deneyim ve üretimlerini paylaşmak üzere bir araya gelen gruplar, parçalardan `bütünler` oluşturmaya doğru ilerler.
Atölyenin genel hedefi:
Farklı disiplinlerden katılımcılar için; mekânsal pratikler üzerine düşünmelerini ve sorgulamalarını sağlamak, grup/ortak çalışma becerilerini geliştirmek, ortak bir düşünme/tartışma/üretme platformu oluşturmak. Farklı disiplinlere ait mekânsal söylemleri tartışmaya açmak ve sorgulama alanları oluşturmak. Yakın üretim alanları olmalarına rağmen, meslek edinme aşamasında bir arada üretim imkanına sahip olmayan disiplinler arasında ilişki kurabilmek. Eğitim pratiğinde üzerinde durulan kentsel mekân odaklı çalışmalar yerine, kırsal mekânlar üzerinden de yeni çalışmalar gerçekleştirmek.
Katılımcılardan kendilerini anlattıkları ve Mimarlık Yaz kampına katılma amaçlarını belirttikleri, özgeçmişlerini de içeren yaklaşık 300 kelimelik bir yazıyı (motivasyon mektubu) başvuru formuna yazmaları beklenmektedir.
İletişim Adresi: nesinmimarlik@gmail.com
Koordinasyon: Cemil Çalkıcı, cemilcalkici@gmail.com
Parça-Bütün (Zaman, Ölçek, Bakış)
Başak Özden, İrem Uslu, Hande Ceylan
Anlamak doğal ve normaldir, yanlış anlamak doğal değildir ve anormaldir. Açıklama gerektiren, durup düşünmemize neden olan, zihni harekete geçiren, bilinçli bilgi oluşturma sürecini başlatan yanlış anlamadır. […] Yanlış anlamalar çok sayıdadır, hepsi spesifik ve farklıdır ve çoğul olarak düşünülebilir ve düşünülürler. […] Bilgi işte bu meydan okumadan doğar. Bilgi gedik, parçalanma, yanlış anlama noktasından öğrenilir. (Zygmunt Bauman, Postmodern Etik)
Bu atölye, katılımcıların her birinde 1 gün geçirecekleri 3 farklı modüle dahil olmalarını, her modülde farklı mekânsal deneme/düşünme biçimleri (ZAMAN, ÖLÇEK, BAKIŞ) geliştirmelerini amaçlar. Bir karşılaşma durumu olarak atölye, melez/alternatif kavrayışlar aracılığıyla anlamayı, anlarken yapmayı hedefler. Atölye modülleri, PARÇA-BÜTÜN ilişkilerini farklı yöntem ve araçlarla sorgulayan günlük parçalı üretimler kurgular. Her günün sonunda deneyim ve üretimlerini paylaşmak üzere bir araya gelen gruplar, parçalardan bütünler oluşturmaya doğru ilerler.
Modül 1. Zaman. Başak Özden
Modül 2. Ölçek. Hande Ceylan
Modül 3. Bakış. İrem Uslu
Modül 1. Zaman
ZAMAN modülü, referansını 1950lerde oynanan bir kolektif/art arda çizme etkinliğinden (Dot-the-Dot) alır. Atölye, oyunu bir yöntem olarak ele alırken, bu yöntemi hibrid üretimlerle zenginleştirerek farklı zaman-mekan ilişkilerini üretmeye çalışır. ZAMAN modülü, her bireyin kendinden önceki/sonrakinin üretimine katkı yaparak geliştirilen/büyüyen/çoğalan, doğaçlama ve eş zamanlılığa dayanan bir üretimdir. Köyün mekanları, hayali iç/dış mekanlar veya doğa parçaları üretime kaynak olabileceği gibi hareket, ses, görüntü gibi biçimler de kurguya dahil edilir. Zıtlıklar, çakışmalar ve farklılaşmalara ait kavramlardan yararlanılır.
Modül 2. Ölçek
ÖLÇEK modülü, o anda gördüğümüz 1/1 ölçekten veya görmeye/üretmeye alışık olduğumuz 1/2, 1/5 , 1/100 gibi soyutlama ölçeklerinden ziyade denenmemiş/az denenen 2/1, 5/1 gibi ters yüz edilmiş ölçeklendirmeleri devreye sokarak alternatif inceleme/üretme biçimleri yaratmayı hedefler. Bu modül gezmeye, detaylı gözleme, doğadaki mekânsal oluşumları konu etmeye dayanır ve fiziksel/mekânsal durumları yeniden üretme yöntemlerini temel alır. Bu yeniden üretim, ölçek kavramını büyültme-küçültme ilişkisinin haricinde, bir soyutlama düzeyi olarak ele alır. Malzemelerin soyutlanması, yeniden üretilmesi, farklı ölçekler özelinde yeniden denenmesi, başkalaşıma uğratılması, tekrar kullanılması gibi alternatifler üzerinde durur. Ölçekin hem üretme, hem de değiştirme/dönüştürme pratiklerinde nasıl rol aldığı sorgulanır.
Modül 3. Bakış
Bütünlük arz eden (bitmiş) bir temsilin parçalara bölünmesi, yerlerinin değiştirilmesi bize ne sağlar? Algılarımızı tersten çalıştırabilir miyiz? Doğru şekilde algılamaya ve temsil etmeye odaklanmışken, yanlış anlamaların, sezgilerin, çağrışımların nasıl bir etkisi olabilir? BAKIŞ modülü, bunun gibi temel sorulara dayanır. Gördüğümüz, görsel algıya dayandırdığımız deneyimleme ve içselleştirme biçimlerini sorgular. Alışılmış bakma ve görme pratiklerini ters yüz ederek yeni görme biçimlerine odaklanır. Bu yeni biçimler dahilinde, bütünü parçalara bölerek birey bazında yapılanların bir araya getirilmesi ve melez bir bütün oluşturması amaçlanır. BAKIŞ modülü, halihazırda tanımlı bir sistem değil, kendi kendini süreç içinde üretecek deneysel bir platformdur. Yakın temas, zıtlıklar, yanlış anlamalar veya hikayeleştirme gibi yöntemleri barındırır. BAKIŞ modülü, diğer modüllerle kurduğu ilişki içinde, onlardan aldığı ürünü/malzemeyi de kendi hibrid üretimleri için kullanır.
3 Temmuz 2017- 9 Temmuz 2017 | ||||||
Saat/Gün | 03.07.17 | 04.07.17 | 05.07.17 | 06.07.17 | 07.07.17 | 08.07.17 |
08:00-10:00 | Tanışma | Özerk Üretim: modül lerin özerk olarak, eşzamanlı çalışması Modül 1, 2, 3 (BÖ, HC, İU) |
Özerk Üretim: Modül 1, 2, 3 (BÖ, HC, İU) |
Özerk Üretim: Modül 1, 2, 3 (BÖ, HC, İU) |
Ortak Üretim (BÖ, HC, İU) |
|
10:00-12:00 | Alan Gezisi | Özerk Üretim: Modül 1, 2, 3 (BÖ, HC, İU) |
Özerk Üretim: Modül 1, 2, 3 (BÖ, HC, İU) |
|||
12:00-14:00 | Öğle Yemeği | Öğle Yemeği | Öğle Yemeği | Tatil | Öğle Yemeği | Öğle Yemeği |
14:00-16:00 | Söyleşi: Modül1: Zaman, Modül2: Ölçek, Modül3: Bakış (BÖ, HC, İU) |
Seminer (BÖ) |
Seminer (HC) |
Gezi/Söyleşi (BÖ, HC, İU) |
Ortak Üretim / Sergi | |
16:00-19:00 | Özerk Üretim: Modül 1, 2, 3 (BÖ, HC, İU) |
Özerk Üretim: Modül 1, 2, 3 (BÖ, HC, İU) |
||||
19:00-21:00 | Akşam Yemeği | Akşam Yemeği | Akşam Yemeği | Akşam Yemeği | Akşam Yemeği | |
21:00-23:00 | Seminer (İU) |
Bir Araya Gelme: Modüllerde yapılan günlük üretimi paylaşma, sunum/ ortak tartışma (BÖ + HC + İU) |
Bir Araya Gelme (BÖ, HC, İU) |
Özerk Üretim: Modül 1, 2, 3 (BÖ, HC, İU) |
Sergi |
Atölye Yürütücüleri Hakkında
Öğr. Gör. Başak Özden
1985, Ankara. Mimarlık_ Lisans (ODTÜ, 2008) Mimari Tasarım_Y. Lisans (ODTÜ, 2011) Mimari Tasarım_ Doktora (İTÜ, 2014 – devam ediyor) Mimari Mekânın Sanatsal Üretim aracılığıyla Dönüştürülmesi (Transformation of Architectural Space with the aid of Artistic Production) başlıklı yüksek lisans tezini 2011 yılında tamamladı. Çalışma, Avusturyalı sanatçı Esther Stockerın mekâna özgü yerleştirme üretimlerini mimari mekânın oluşum ve dönüşümü açısından ele almaktadır. 2007 yılında Mimarlar Odası Ankara Şubesi tarafından düzenlenen Kent Düşleri I yarışmasında lisans kategorisinde birinci olan ekibin içinde yer aldı. Yüksek lisans süresince mimari temsil biçimleri, mimarlıkta görsellik, mekânsal enstalasyonlar üzerine çalıştı. ODTÜ Mimarlık Bölümünde Doç. Dr. Ayşen Savaş tarafından kurulan Exhibition Design Workshop ekibine katıldı ve Türk Kızılayı Müzesi için gerçekleştirilen fikir projesinde yer aldı. 2009-2010 döneminde Bauhaus- Universität Weimarda değişim öğrencisi oldu. 2010 yılında Mimarlar Odası tarafından düzenlenen Mimarlığın Sosyal Forumu- Ankara Yaya Üst Geçitleri: WISEGUYS Kentsel Sanat Projeleri atölyesinde yer aldı. 2011 yılında Mimarlar Derneğinin düzenlediği Mimariye Bakış Fotoğraf Yarışması nda Başarı Ödülü aldı. Yüksek lisansın ardından İstanbulda sahne ve sergi tasarımı alanında 1 yıl çalıştı. Müzecilikle ilgili farklı arama toplantılarında davetli olarak yer aldı. 2012 yılında organize edilen 10. Türk-Alman Tasarımcılar Çalıştayı -İstanbul 2012 Design Campus adlı uluslararası atölyede yürütücü olarak yer aldı. 2014 yılında, kendi projesi olan Objects of Weimar in Memories adlı kitabı Franziska Brand ile birlikte yayına hazırladı. 2016 yılında Ünyede yapılan Betonart tarafından düzenlenen Betonun Bilindik Hafifliği yaz okulunda yürütücülük yaptı. 2016da DAAD (Alman Akademik Değişim Servisi ) tarafından yoğunlaştırılmış Almanca dil bursu kapsamında 2 ay Hamburgda bulundu. 2014 yılından beri İstanbul Teknik Üniversitesi Mimari Tasarım bölümünde Prof. Dr. Ayşe Şentürer danışmanlığında doktora eğitimine devam etmekte, görsel temsil biçimleri, yıkım-belgeleme-arşivleme arasındaki kuramsal ilişkiler üzerine çalışmaktadır. 2013 yılından bu yana Maltepe Üniversitesi Mimarlık Bölümünde öğretim görevlisi olarak görev yapmakta, tasarım stüdyosu ve seçmeli dersler vermektedir.
Öğr. Gör. İrem Uslu
1985 Ankara doğumlu İrem Uslu, 2003 yılında başladığı Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) Mimarlık Bölümünün lisans programını 2007, yüksek lisans programını 2011 yılında On Critique of Architectural Image: Reading Jean Baudrillard through Jean Nouvel adlı tez çalışması ile tamamlamış, aynı bölümde doktora eğitimini sürdürmektedir. Çalışmalarını 2009 yılı itibariyle Kocaeli Üniversitesi Mimarlık Bölümünde başladığı Araştırma Görevliliği ile akademik ortama taşımış, halen Sakarya Üniversitesi Mimarlık Bölümünde Öğretim Görevlisi olarak çalışmaktadır. Akademik çalışmalarını genleştirmek amacıyla da, alternatif üretim alanları olarak birçok atölye çalışmasında bulunmuş, yürütücülük yapmış, çalışma grupları kurmuş, mimari proje yarışmalarına katılmış ve ödüller kazanmıştır.